Groene keten in voedingsindustrie
De voedselindustrie verandert sneller dan ooit. Consumenten vragen meer plantaardige opties, en overheidsinstanties werken aan de vermindering van consumptie van vlees, vis en zuivel. Volgens een voorspelling van Bloomberg Intelligence zou de markt voor plantaardige alternatieven in het komende decennium kunnen uitgroeien tot $166 miljard (vs. $29,4 miljard in 2020). Onze klant Green Boy Group (GBG) speelt hierin een sleutelrol door hoogwaardige, niet-genetisch gemodificeerde en biologische ingrediënten te leveren aan innovatieve bedrijven in de voedingsindustrie.

Green Boy Group, met drie operationele bedrijven en drie holdings wereldwijd, moet een complexe bedrijfsstructuur beheren. Het managen van grote contracten, voorraadwaardering en het stroomlijnen van logistieke processen vereiste verdere optimalisatie. Deze uitdaging vroeg om geavanceerde oplossingen om toekomstige groei te ondersteunen.
Verder met Odoo: meer inzicht in minder tijd
In eerste instantie zijn verschillende processen beter in kaart gebracht, en zijn workflows geautomatiseerd binnen Odoo, waaronder de Shipment module. Hierbij veranderden we de logica van ontvangsten en leveringen in Odoo op zo’n manier dat hij bij de werkwijze van Green Boy Group past. De migratie naar Odoo 16 heeft hen voorbereid op verdere optimalisaties.
Na 2022 heeft Odoologic samen met GBG een aantal verbeteringen doorgevoerd, door maatwerk of aanpassingen die de business flow verbeterden .
- Stock Valuation & COGS: Door de invoering van de Anglo-Saxische methode voor voorraadwaardering wordt de Cost of Goods Sold (COGS) nu berekend op basis van de voorraadbewegingen op het moment dat de klantfactuur wordt geboekt. Daarnaast heeft Odoologic gezorgt dat de voorraadwaarde bepaald wordt op basis van de binnenkomende Lot. Dit vermindert de kans op fouten en biedt een nauwkeuriger inzicht in de kosten.
- Automatisering van verzendingen: Odoologic implementeerde een maatwerkmodule voor het beheren van zendingen op basis van INCOTERMS. Dit vereenvoudigt het verzendproces door automatische triggers en validaties toe te voegen, waardoor handmatige stappen tot een minimum worden beperkt.
- Contractbeheer: Een andere belangrijke toevoeging was de ontwikkeling van een op maat gemaakte contractmodule. Deze module verzamelt alle informatie rondom een verkoop, inclusief verkooporders, inkooporders en zendingen, zodat alles centraal beheerd wordt. Dit heeft niet alleen gezorgd voor meer overzicht, maar ook voor efficiëntere bedrijfsvoering.
- UI/UX-verbeteringen: Door aangepaste schermen en workflows werd de gebruikerservaring binnen Odoo aanzienlijk verbeterd, wat resulteerde in een intuïtiever gebruik en verhoogde productiviteit.
Duurzaamheid begint met meten
Green Boy Group is al jaren actief bezig met duurzaamheid. Hun Sustainability team verzamelde gedetailleerde gegevens over directe en indirecte emissies, van productie tot transport en opslag. Met behulp van de methodologie brachten ze de volledige CO2e-uitstoot in kaart. Om dit in hun systeem te traceren is er een duurzaamheidstab aan Odoo toegevoegd, waar emissiegegevens, berekend door een integratie met EcoTransIT World, worden ingevoerd. Het is nu mogelijk om dit mee te nemen in hun bedrijfsbeslissingen. In 2023 compenseerden ze volledig hun Scope 1 & 2 uitstoot, en een deel van Scope 3, wat hen koolstofneutraal maakt. Green Boy Group blijft zich inzetten om niet alleen te compenseren, maar ook actief emissies te verminderen in alle categorieën. Indirecte emissies zijn afkomstig van boeren, producenten, vervoerders, vrachtwagens en magazijnen. Ze werken dus nauw samen met partners in de toeleveringsketen om regeneratieve landbouw en koolstofarme transportmethoden te bevorderen. Duurzaamheid begint met meten.
Toekomst in zicht
De cijfers laten duidelijk zien dat plantaardige alternatieven noodzakelijk zijn. Uit de emissiegegevens blijkt dat dierlijke eiwitten gemiddeld 97% meer CO2e uitstoten dan hun plantaardige alternatieven. Volgens “Our World In Data” produceren dierlijke eiwitten 149 kg CO2e per kg eiwit, terwijl de plantaardige eiwitten slechts 3,86 kg CO2e per kg. De vraag naar plantaardige producten zoals zuivelvervangers groeit snel, en Green Boy Group streeft ernaar deze vraag te vervullen door innovatieve, duurzame en plantaardige ingrediënten toegankelijker te maken voor de markt.
Ook heeft GBG in april 2024 aangekondigd dat het bedrijf een nieuwe divisie voor diervoeding gaat openen. De uitbreiding naar de diervoedingsmarkt sluit aan bij Green Boy’s strategie.
Met een geautomatiseerd bedrijfsmanagementsysteem kunnen processen optimaal worden gestroomlijnd, wat leidt tot hogere efficiëntie en productiviteit. Dit stelt Green Boy Group in staat om hun groei verder te ondersteunen, terwijl ze blijven focussen op duurzaamheid en het leveren van hoogwaardige producten.
Odoo modules
- Finance
- Purchase
- Accounting
- Sign
- Expenses
- Consolidation
- Inventory
- MRP
- CRM
- Sales
- Marketing